De ce ești mai bun de Crăciun? Despre beneficiile aderării la ritualuri și obiceiuri

Articol redactat de Ana Cosmoiu

Imagine preluată din: https://www.scientificamerican.com/article/why-rituals-work/

Încă din trecutul ancestral al speciei noastre, ritualurile și tradițiile se regăsesc în toate momentele importante ale vieților noastre. De la celebrări personale precum zilele de naștere și până la sărbători religioase precum Crăciunul, astfel de evenimente sunt invariabil marcate de anumite tipare comportamentale puternic asociate cu natura evenimentului și performate într-o manieră specifică, repetitivă și rigidă. În acest context, ne putem întreba care sunt beneficiile performării unor astfel de ritualuri la nivelul grupurilor și al indivizilor.

Beneficii interpersonale

În mod evident, unul dintre principalele beneficii ale performării unor astfel de ritualuri în cadrul unui grup este chiar conectarea cu cei din jur, creșterea suportului social și a apartenenței percepute în cadrul grupului (Wen, Herrmann, & Legare, 2016), indicatori asociați într-o manieră consistentă cu sănătatea mentală și fizică (Haslam, Cruwys, Haslam, & Jetten, 2018; Wang, Mann, Lloyd-Evans, Ma, & Johnson, 2018).

Mai mult, performarea de ritualuri în grupuri contribuie la creșterea coeziunii de grup și a prosocialității (Atran & Henrich, 2010). În mod contraintuitiv, această creștere este cu atât mai mare cu cât efortul depus în performarea ritualului este și el mai mare (Xygalatas et al., 2013). Astfel, deși uneori ar putea părea că oamenii depun un efort disproporționat pentru a lua parte la astfel de ritualuri de grup, beneficiile acestora sunt direct proporționale cu acest efort, oferind un mecanism explicativ pentru menținerea lor în populație. Mai mult decât atât, spre deosebire de obiceiuri, ritualurilor le este asociată și o semnificație intrinsecă, reîntărită cu fiecare perfomare și comunicată celor din jur, ce contribuie în mod direct la consolidarea normelor acceptate în cadrul grupului (Hobson, Schroeder, Risen, Xygalatas, & Inzlicht, 2017).

Beneficii intrapersonale

La nivel, performarea de ritualuri și comportamente de tip ritualistic are un efect anxiolitic și pare să faciliteze reglarea emoțională și auto-reglarea ghidată spre scop (Hobson et al., 2017). Acest efect nu a fost observat doar în experimente de laborator (ex: Norton & Gino, 2014), ci și în investigații antropologice efectuate în mediul ecologic al participanților (Sois & Handwerker, 2011).

Mecanismul prin care se manifestă acest efect este unul de creștere a controlului perceput și reducere a incertitudinii și ambiguității (Lang, Krátký, Shaver, Jerotijević, & Xygalatas, 2015). Tot prin intermediul acestui mecanism, performarea de ritualuri amortizează anxietatea de performanță (Hobson, Bonk, & Inzlicht, 2017) și conduce chiar la o creștere obiectivă a performanței (Brooks et al., 2016; Hamerman & Morewedge, 2015).

În concluzie, deși performarea ritualurilor și participarea la tradiții poate părea la o primă vedere o practică irațională și uneori contraproductivă, acestea reprezintă o parte inerentă a vieții umane și a traiului de grup, ce oferă beneficii importante la nivel intrapersonal și interpersonal, contribuind într-o manieră indirectă inclusiv la promovarea sănătății mentale.

Bibliografie

Atran, S., & Henrich, J. (2010). The evolution of religion: How cognitive by-products, adaptive learning heuristics, ritual displays, and group competition generate deep commitments to prosocial religions. Biological Theory5(1), 18-30.

Brooks, A. W., Schroeder, J., Risen, J. L., Gino, F., Galinsky, A. D., Norton, M. I., & Schweitzer, M. E. (2016). Don’t stop believing: Rituals improve performance by decreasing anxiety. Organizational Behavior and Human Decision Processes137, 71-85.

Hamerman, E. J., & Morewedge, C. K. (2015). Reliance on luck: Identifying which achievement goals elicit superstitious behavior. Personality and Social Psychology Bulletin41(3), 323-335.

Haslam, C., Cruwys, T., Haslam, S. A., & Jetten, J. (2017). Social connectedness and health. Encyclopedia of geropsychology, 2174-2182.

Hobson, N. M., Bonk, D., & Inzlicht, M. (2017). Rituals decrease the neural response to performance failure. PeerJ5, e3363.

Hobson, N. M., Schroeder, J., Risen, J. L., Xygalatas, D., & Inzlicht, M. (2017). The psychology of rituals: An integrative review and process-based framework. Personality and social psychology review, 1088868317734944.

Lang, M., Krátký, J., Shaver, J. H., Jerotijević, D., & Xygalatas, D. (2015). Effects of anxiety on spontaneous ritualized behavior. Current Biology25(14), 1892-1897.

Norton, M. I., & Gino, F. (2014). Rituals alleviate grieving for loved ones, lovers, and lotteries. Journal of Experimental Psychology: General143(1), 266.

Sosis, R., & Handwerker, W. P. (2011). Psalms and coping with uncertainty: Religious Israeli women’s responses to the 2006 Lebanon War. American Anthropologist113(1), 40-55.

Wang, J., Mann, F., Lloyd-Evans, B., Ma, R., & Johnson, S. (2018). Associations between loneliness and perceived social support and outcomes of mental health problems: a systematic review. BMC psychiatry18(1), 156.

Wen, N. J., Herrmann, P. A., & Legare, C. H. (2016). Ritual increases children’s affiliation with in-group members. Evolution and Human Behavior, 37(1), 54-60.

Xygalatas, D., Mitkidis, P., Fischer, R., Reddish, P., Skewes, J., Geertz, A. W., … & Bulbulia, J. (2013). Extreme rituals promote prosociality. Psychological science24(8), 1602-1605.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *